CESEIEl lunes 18 de abril Javier García Zubía fue elegido presidente del CESEI para los próximos dos años. Dentro del mismo capítulo Mari Luz Guenaga y Pablo Orduña fueron designados coordinadores de dos grupos de trabajo del capítulo, “Grupo de Trabajo en Analítica del Aprendizaje y Sistemas Adaptativos” y “Grupo de Trabajo en Laboratorios Remotos y Virtuales” respectivamente.
Los tres son investigadores y profesores de la Facultad de Ingeniería y de DeustoTech, en los grupos de Learning e Internet.
IEEE agrupa a más de 400 000 ingenieros en las distintas sociedades en los 160 países asociados. En España son más de 200 las personas que participan en la Sociedad de la Educación.
CESEI

A delegation of twenty people, amongst them rectors, vice-rectors and professors from six Ukrainian Universities – partners of the “University-Enterprises Cooperation in Game Industry in Ukraine: GameHub” project – visited the University of Deusto from 11th to 14th April 2016. GameHub is a project coordinated by the Learning group of the Faculty of Engineering at the University of Deusto and co-funded by the ERASMUS+ Programme of the European Union in the frame of the Capacity-building in the Field of Higher Education programme 2015.

 

Prof Dr Álvaro de la Rica Aspiunza, vice-rector of International Relations, met the rectors of the Donetsk National Technical University; Dr Iaroslav Liashok, the NTU Kharkiv Politechnuc Institute; Prof  Dr Yevgen Sokol, the Precarpathian National University; Prof Dr Igor Tsependa and vice-rector of Science and Research of the Donetsk National Technical University: Prof Dr Yevgen Bashkov. Prof Dr Álvaro de la Rica presented the structure of the University of Deusto as well as the development of the Strategic Plan during the last decade, emphasizing the mission of the university to improve its performance, in the permanent quest for excellence in education and research, together with financial feasibility while serving society and addressing current challenges: values, humanity, technology, effects of globalisation, lifelong training and employability, among others. The rectors of the Ukrainian Universities also presented their institutions and showed interest to further cooperate in higher education and research with the University of Deusto.

 

Learning group presented Deusto University´s main activities within the game design and development to the Ukrainian consortium. Those attending the study visit showed how digital games can be applied to teaching at Master level, how to use game design for students developing code writing, and cooperation and partnership with SMEs of game industry in the Basque Country. The results of national and EU projects promoting creative learning and gamification in Education, Psychotherapy and Medicine were also introduced, projects such as Make World, Trastea.club, AutoGame, SocialLab, Signal and Image Processing, Intelligent Therapy and Rehabilitation, Family Game, etc.

 

 


El colegio Esclavas SC-Fátima de Bilbao lleva a cabo el pilotaje del proyecto Make World. Con ello queremos evaluar el impacto de esta innovadora plataforma y de los recursos educativos desarrollados.  A priori, los resultados son muy satisfactorios simplemente observando cómo disfrutan y aprenden a través de la tecnología. +info


ClubprofesoresEl 16 de marzo nos reunimos de nuevo Trastea.club-Profesores en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Deusto para estudiar una propuesta de integración de la robótica y la programación a nivel de centro. La propuesta consistía en analizar qué tecnologías se pueden trabajar desde infantil hasta secundaria y en ver cómo se puede diseñar un plan a 3 años de inversión económica para la adquisición de dispositivos y de formación docente. También en la propuesta se analizaron los objetivos que se alcanzarían en cada año y para cada nivel educativo.

Esperamos que esta propuesta os haya servido como referencia para poder plantear vuestra propia estrategia de centro, puesto que era un tema que os preocupaba a todos. Para los que no pudisteis estar, aquí tenéis el enlace a la presentación:

Además analizamos los distintos niveles que se pueden trabajar con Scratch desde 3º de primaria hasta 4º de la ESO y sus posibles aplicaciones en las áreas del currículo. Os compartimos también el documento con los niveles y nuestro espacio en Scratch de ejemplos de proyectos. Nos vemos en la próxima sesión del Club de profesores de Trastea que será el 4 de mayo. ¡¡Hasta pronto!!